Az I-betűs cég jobbára az első szokott lenni a microstock-felsorolásokban. A legerősebb brand a piacon, egy vonzó ügynökség a kontribútorok számára, ugyanakkor a kínált kiemelkedő minőség miatt kedevező a vásárlóknak is. Mitől jó az Istockphoto?
Vásárlóknak
- Exkluzív tartalom. A microstock modell promiszkuus, a kontribútorok számos ügynökségnek adnak el párhuzamosan, legtöbbször ugyanazt a portfoliót prezentálva a különféle ügynökségeknél. Az Istockphoto különlegessége, hogy itt van a legnagyobb exklizív kontribútor bázis, csak ezen ügynökségen keresztül értékesítő igen jó minőségű portfolióval rendelkező művészekkel.
- 5 millió kép. Magáért beszél. De ennél is kicsivel többről van szó. Az IStockphoto a legszelektívebb a képek elfogadásánál, minden kontribútornál erősen korlátok közé van szorítva az adott idő alatt portfólióhoz adható képek száma. Minden egyes kép szigorú elbíráláson megy keresztül, és az istockphoto inspektorai különösen akkurátusan ellenőriznek minden képet, szó szerint pixelenként. Itt számtalanszor előfordul, hogy egy adott képet akár kétszer is visszadobnak, mielőtt megfelelő minőségűnek ítélik az istockphoto portfoliójához.
- Kiemelkedő minőségű illusztrációk. Ez az elem akár tartozhatott volna az adatbázist minőségét magasztaló előző ponthoz is, de az illusztrációk talán egy kicsit másfajta érdeklődésre tarthatnak számot, mint a fotók. Az illusztrációk általában valamilyen design-programban készített, nem fotó alapú grafikát jelentenek, melyek lehetnek egyszerű háttérképek is, de lehetnek olyan bonyolultak, mint kifinomult rajzolt karaktereket felvonultató kompozíciók, melyek akár életképek, akár kocepcionális kompozíciók is lehetnek. A bonyolult kompozíciók költségesek, ezért ezeket az alkotók védik is, s az exkluzív program erre sokaknak biztosítékot jelent. Ezért viszont nagyon sok jó illusztrátor csak ezen a száton keresztül érhető el.
- Megbízható kulcsszavak. A kulcsszavak jelentik a portfolió lelkét: ezek alapján találja meg a vásárló a megfelelő képet. A kulcsszavakat a kontribútorok rendelik az adott képhez, s ha a kulcsszavak nem megfelelő minőségmegfelelő minőségűek, akkor a vásárló értékes percei mennek el azzal, hogy nem releváns képek közül kell szemezgetnie. A minőséget alapvetően két faktor biztosítja: 1, Az irreleváns kulcsszavak beiktatását az inspektorok szigorúan ellenőrzik, így a minél több potenciális keresésben való feltűnésben reménykedő, s ezért kulcsszó szaporítást végző (kezword spammer) kontribútorok tevékenységét visszanyesik. 2, Az Istockphoto a Getty Images által fejlesztett kontrollált szótárat használja a kulcsszavak bejegyzéséhez, mely a többjelentésű szavakat is szétválasztja a jelentések szerint, így például a rugóra rákeresve (spring) nem kell végignyálazni az összes forrást mutató és tavaszi képet.
- Kiemelkedő kereső. A kereső az agy mindehhez. Vannak ügynökségek, akik a keep it simple alapon nem invesztálnak a kereső fejlesztésébe (igen, ez nagyon költséges), nem így az istock. Az istockphoto most tavasszal, msfél évnyi fejlesztés után vezette be a Best Match 2.0 motort, mely egy igen fejlett renszert ad a vásárló keze alá, s a hatékonyság érdekében folyamatosan komoly számítási erőforrást mozgat meg a célravezető keresések érdekében. Anélkül, hogy a részletekbe mennék, a kereső legfontosabb eleme, hogy nem pusztán kulcsszavakat keres, hanem releváns kulcsszavakra vadászik: ha tehát egy adott képnél bár a keresett kifejezés bent van a kulcsszavak listájában, de még senki nem töltötte le erre a kulcsszóra keresve, akkor ezt a képet a kereső a keresés szempontjából kevésbé relevánsnak minősíti. Összefoglalva, piacvezető az istock véleményem szerint piacvezető a keresések támogatásában is.
- 3 ingyenes kép első felirtkozáskor. Egy meleg üdvözlet Istockphototól: 3 ingyen kredit képvásárláshoz az első feliratkozáskor. A három kredit elegendő 3 web méretű kép licenszéhez, vagy 1 darad kis méretű kép licenszéhez. Ha érdekel a lehetőség írj egy kommentet!
User guide
Kreditek. Az istockphoto portálja 9 különböző nyelven érhető el, váalsszuk a legkényelmesebbet. A kulcsszavak eyen a nyelven jelennek meg, s mivel a keresésben a cím és a képleírás nem játszik szerepet (ezeket nem fordítja le a rendszer automatikusan), ezért a keresés minősége nem változik.
Az istockphoto-n egyszerű a vásárlás. A képekért kreditben lehet fizetni, legegyszerűbb a pay-as-you go séma. Ahogy a név is utal rá, ebben a modellben igény szerint lehet felhasználni a krediteket, akkor, amikor éppen szükség van rá, imdössze arra kell figyelni, hogy az egy éves lejárati határidő előtt el kell költeni őket.
A képekre vásárolt licensz ára arányos az igényelt kép méretével. A web méretű képek mindössze egy kreditbe kerülnek, majd a nagyobbak rendre 3 (~0.5MPix, avagy ~7x5cm@300dpi), 6 (~2MPix, avagy ~12x8cm@300dpi), 12 (~10MPix, avagy ~33x22cm@300dpi), 18 (~14MPix, avagy ~38x25cm@300dpi), 22 (~18MPix, avagy ~42x28cm@300dpi),28 (~24MPix, avagy ~48x32cm@300dpi).
A kreditek annál olcsóbban szerezhetőek be, minél nagyobb csomagot vásárolunk. A legkisebb csomagnál kreditenként 1 dollár 17 cent az ár, a legnagyobb csomag esetén ez már 95 centre esik le.
A pay as-you-go ("feltöltőkártyás") rendszer mellett van előfizetési lehetőség is. Az istockphoto nem az előfizetéses rendszer mekkája, így ezt nem is taglalom részletesen, csak a teljesség kedvéért írom le. Az előfizetéses rendszerben napi letöltési limiteket lehet vásárolni, a modell lényege az, hogy nagyobb volumenben lehet ezekkel vásárolni, kedvezőbb áron és kiszámítható havi költségeket biztosítva. A lehetőségek közül szemezgetve: egy három hónapos elüfizetés napi 30 kredit limittel 761.50 dollár, ami 28 centes kreditenkénti árnak felel meg, Ha ugyanez 1 éves előfizetéssel történik, akkor 1010.75 dollárba kerül, ami 25 cent per kredit. Ezek az ajánlatok nem rosszak, de előfizetéses rendszerben nem az istockphoto adja a legvonzóbb ajánlatot.
Nagy költségvetéső, nagyobb képigényű médiaügynökségek számára létezik még céges hozzáférés is (corporate account), igény esetén írok erről is.
Kontribútoroknak
- Korrekt review. Az Istockphotoról a közvélekedés az, hogy méltatlanul kemények a képeket elbíráló inspektorok. Másik nézőpontból nézve lehet ennek a jó oldalát is látni. Az inspektorok jól képzettek és következetes az alkalamzott szempontrendszerhez. Ha azt mondják, hogy artefaktok/melléktermékek vannak a képen (legnagyobbrészt ez zajból ered) akkor 200%-os nagyításon jó eséllyel meg is találom azt a részletet, ahol van zaj. Noha az elfogadási arányom nem nagyon magas, de egy olyan visszautasított képem volt, ahol az inspektor indoka nem volt megfelelő, és nem is tudtam meggyőzni az ellenkezőjéről. Ha viszont akkora potenciál lett volna a képben, akkor a visszautasítst okozó hiba nem is jelentett volna kizáró okot. Ha visszautasítást kap a kezdő kontribútor, azt tekintheti bátran úgy, hogy egy hozzáértőtől kapott használható kritikát, ha nem találod a hibát akkor neki kell menni mégegyszer, nagyon valószínú, hogy ott is van az, s nem elnézte csupán az inspektor.
- Stabil eladások. Az Istockphoto pillanatnyilag az egyik legnagyobb piac, nagyon sok vásárlójuk van. Ha minőségi képet lök be a fotós a portfólióba, akkor az jó eséllyel stabilan eladható is marad, hacsak nem szeyonális, vagy nagyon aktuális értékű képről van szó. Az eladásokatnem befolyásolja olyan irreleváns dolog, mint a kontribútor kép elfogadási aránya, vagy a kép kora. Tapasytalatom szerint itt a havi kilengések kisebbek, mint más ügynökségeknél, és egy jó minőségű portfólióval az eladások volumene is a legnagyobb.
- Nagyvonalú fórumozók. Kicsit altruistának hozzáállásnak tűnik, de a frissen érkezettek bátran kérhetnek tanácsot akár technikai kérdésekről (világítás, minőség kontroll), vagy a kép stock-potenciáljáról, nagyvonalú segítőkész istockerekre számíthatnak, sokszor top fotósoktól is.
- Többnyelvű szubmisszió. A képek kulcsszavazását is többféle nyelven lehet elvégezni, a kontrollált szótár révén biztosan tudja az ügynökség kiszolgálni a többnyelvű vevősereget.
- Jól menedzselhető portfolió. A portfolió menedzsmentbe több dolog tartozik. Egyrészt az, hogy milyen statisztikákhoz jut hozzá a kontribútor. Ez egy fontos kérdés, mert alkalmasint fontos látni azt, hogy milyen képek azok, amelyek stabilan biztosítanak eladásokat. Ami emellett szintén fontos viszont, az az, hogy a képekhez odatévedt lehetséges vásárlókat lehessen segíteni azzal, hogy a portfolió további potenciálisan releváns szegmenseihez tereljük. Az istockphotonál a leírás mezőbe egyszerűsített url-ekkel hivatkozásokat építhetünk be az azonos sorozatból származó képekhez, vagy a hasonló tematikájú képekhez. Sőt, a képeinket lightboxokba rendezhetjük például téma szerint, és ezt is egy banner segítségével felkínálhatjuk a vásárlóknak.
- Exkluzív jogok. Nem véletlen, hogy az Istockphoto exkluzív kontribútori bázisa a legnagyobb a microstock iparban. Az exkluzív kontribútorok exkluzív elbánásban részesülnek: a keresések találati listájában némi preferneciát élveznek ezen kontribútorok képei; a kifizetett komisszió minimum 25%-kal meghaladja a nem exklizívok járandóságát, de ez felkúszik egészen 100%-ig az eladó siekrességétől függően; a portfólióhoz adható heti képkvóta magasabb az exkluzívoknak, és hamarabb is bírálják el azokat; végül pedig a cég vezetés ügyel arra,hogy szórakoztatásban se legyen hiány: renszeresen istockalzpse-ek tarkítják a kretív munkások szürke hétköznapjait, mely esemény többnyire egy megfelelően pezsgő vidéken 3-4 napos nagyon jól előkészített közös fotó-bachanaliákat jelent.
User guide
Szokták azt mondani, hogy nem az Istockphotoval érdemes kezdeni. Én azt gondolom, hogy érdemes. A review-król leírtak értelmében itt lehet legjobban a szakmát megtanulni. 3 képet kell elsőre elküldeni. Ezek jpeg fájlok, melyeknek jó minöségűeknek kell lenni (minimális tömörítés, jó világítás, kis zaj, jó élesség), de itt elsősorban azt nézik a bírálók, hogy az adott pályázó a stock számára legjobbnak ítélt képei rejtenek-e magukban eladási potenciált. Itt tehát elsősorban arra is kell koncentrálni, hogy bemutassuk a három képpel, hogy mit is nyújtanánk az ügynökséggel, ha bebocsátást nyernénk. Ennek megfelelően a képeket nem automatikusan adják hozzá a portfolióhoz, a kezdeti bírálat pozitív volta ellenére is el kell küldeni a képeket reguláris bírálatra. Ha ezen is átmennek a képek, akkor 1 nap után a keresőmotor is rátalálhat, s megkezdődik a kép stock-élete.
A jutalék minden eladásból 20%. Ez elsőre kevésnek tűnhet, de sok költsége van a cégnek, s amit csinálnak jól csinálják, s így is jobban jön ki alkalmasint a kontribútor, mint egy olyan ügynökségnél, ahol 50%-os a jutalék. Az átlagos jutalék egy kép után több, mint 1 dollár nem exkluzív kontribútorok esetén is, de ez termszetesen függ a képek jellegétól is: vannak képek, melyek webes felhasználásúak elsősorban, s ezek a legkisebb méretben kelendőek. Mások alkalmasak nagyobb reklámhadjáratokban való bevetésre is, ezek a legnagyobb méretekben is szívesen mennek.
Kifizetés kérésre történik, a miimális kifizetési összeg 100USD. A kifizetés több féle formában történhet, lehet ez csak, paypal átutalás, vagy moneybookers átutalás. Ezek közül talán a paypal a legkevésbé körülményes, gyors gördülékeny és olcsó. Ezeken kívül lehetséges a Payoneer által üzemeltetett Istockphoto Mastercard bankkártyát igényelni, mellyel vásárolni lehet, vagy akár ATM-ből lehet pénzt felvenni.
Kapcsolódó anyagok:
Istockphoto esete Photos.com-mal
Vetta a.k.a. Premiere Collection
Szabad a vásár - Stock.XCHNG @ Istockphoto
Istock vásárlói garancia
Utolsó kommentek