HTML

microstockphoto

Alternatíva a fotók és illusztrációk végeérhetetlen vadászata helyett: megfizethető áron a legjobb minőségű képek top fotósoktól. Webes bélyegképektől óriásplakátig igények szerint minden. Aprópénzért ugyanolyan minőségű képek, mint amit a CNN, vagy a legjelentősebb deisgn cégek projektekben használnak.

Avagy: ki akarod próbálni fotós képességeidet élesben? Itt vannak az információk hol és hogyan!

Ajánlott site-ok: View My Portfolio Royalty Free Images

Utolsó kommentek

Címkék

123rf (1) ado (1) adó (3) adózás (3) adozas (1) agency (1) ar (1) bevezető (1) bezárás (1) bigstockphoto (1) bsp (1) center (1) collection (1) demand (1) dream (1) dreamstime (2) egyezmény (1) eladás (2) elofizetes (1) foto (1) fotó (2) fotolia (4) free (1) garancia (2) getty (6) haap (1) hamya (1) hu (1) images (2) ingyenes (1) irs (3) ismertető (1) istock (3) istockphoto (8) itin (2) jiu (1) jui (1) jupiterimages (3) képek (2) kredit (1) licensz (1) microstock (6) od (1) on (1) partner (2) photo (4) photo.com (1) photos (1) photos.com (2) photoxpress (1) premiere (1) premium (1) program (1) reszesedes (1) review (1) rf (1) royalty (1) shutterstock (4) stock (2) stockexpert (1) stockxpert (3) stokcxchange (1) subscription (4) sxc (2) sxp (3) tax (4) treaty (2) trend (1) ügynökség (1) unlimited (1) usa (1) vég (1) vétel (2) vetta (1) w8 (1) w8ben (2) w8 ben (2) w 7 (1) w 8ben (1) xchng (1) Címkefelhő

Linkblog

Minőség fotó piac

2010.02.13. 09:02 GO!photo

Nemsokára újra megkíséreljük a lehetetlent: Interjú Hamza Péterrel

Címkék: dream hu stockxpert getty jupiterimages sxc sxp stokcxchange hamya haap

Az üzleti életben nem osztanak érmeket, világkupapontokat, vagy olimpiai pontokat, mégis vannak teljesítmények, melyeknél érdemes elidőzni, hogy külön értékeljük azokat. Létrehozni egy vállalkozást, mely akár érzelmi kötődést is kialakít a klienseivel, mely a "szolgáltatás" eszméjét könnyedséggel testesíti meg (jó az eladónak és jó a vevőnek, ennyi), mely sokaknak hobbit megélhetéssé transzformál, ez mindenképpen egy ünnepelendő tevékenység. Még inkább így van ez, ha ez a vállalkozás a világ mezőnyében bizonyított, s (kvázi-)objektív szempontok alapján számolva a piac első öt szereplője közé verekedte magát

Hamza Péter a StockXpert és StockXchange guruja Pfaff Andrással és egy maroknyi önkéntes adminnal együtt indították útnak a StockXchange-et, melyből később kinőtt a StockXpert is. A riport apropója az, hogy a StockXpert több tízezer kontribútora az utolsó licenszt február 11-én adhatta el ezen az ügynökségen keresztül: működését Getty átcsoportosítja két másik csatornába; az egyedi kép licencek értékesítésével az Istockphoto foglalkozik, az előfizetéses rendszer pedig thinkstock-hoz kerül. A StockXpert története önmagában is kerek, de az viszont sorsszerű, hogy az utolsó licenszemet a Finish line című képemmel értékesítettem....

GO!P: Az SXP & SXC felépítése/felfuttatása egy viszonylag hosszú projekt, ha jól tudom, a te történeted is több, mint tíz évre terjed vissza. Amikor belekezdtél, milyen távlatú projektnek tekintetted? Mi volt a leghosszabb és legrövidebb jóslatod arra, hogy meddig tarthat?

Hamza Péter: Amikor az SXC-t indítottam, nem gondolkodtam ilyesmin, mindössze azért foglalkoztam vele, mert hasznosnak tartottam. Általában addig foglalkozok valamivel, ameddig kedvem van. Az SXC egyébként az Inertia nevű grafikusoknak és webdesignereknek szóló közösségi portálból nőtte ki magát, ami azóta már megszűnt, szintén azért, mert más dolgok kezdtek el érdekelni.

GO!P:  10 éves a projekt: felosztható időszakokra? ups/downs?

Hamza Péter: Számomra két nagy periódus létezik, a független kezdetek 2001 és 2005 között és a 2005-től 2009-ig tartó Jupiteres időszak. Igazából mindkét oldal töretlenül fejlődött és az SXP jelentős bevételt generált, de ez a kapcsolat mindkét fél legjobb szándéka ellenére sem hozott akkora sikert, mint vártuk. A többi már ismert: később a gazdasági válság végleg megpecsételte a Jupiterimages sorsát, jött a Getty, mi meg úgy döntöttünk, hogy ismét függetlenné válunk.

GO!P: Közösségi site-bol nőtt ki a StockXpert, kontributáltál-e képet SXP-re valaha?

Hamza Péter: Volt egy pár képem fent, de főleg tesztelési szempontból. Azért kerestem velük pár dollárt! :)

GO!P:  ...máshova? :)

Hamza Péter: Nem, soha. A Flickren van egyedül nagyobb galériám az SXC-SXP pároson kívül. (http://www.flickr.com/haap)

GO!P: Sokaknak eléggé meredek a stock fotózás tanulási görbéje: nehéz a technikai sztenderdhez alkalmazkodni, még nehezebb a piac igényeit kiismerni. Neked milyen volt? :)

Hamza Péter: Szerencsére ezt személyesen nem kellett megtapasztalnom, de ugyanezt látom "belülről" is. Az biztos, hogy nincs egyszerű dolga a fotósoknak. Nagyon magasak a technikai elvárások mindenhol, óriási verseny van, és nem könnyű eltalálni mire mozdulnak a vásárlók. A kulcsszavazásról ne is beszéljünk...

GO!P:  Számos projekttel a hátad mögött, adódik a kérdés: megjósolható-e egy ilyen projekt sikere és a siker mértéke? a környezet/történelmi pillanat predesztinálja-e azt, hogy bejöjjön?

Hamza Péter: Szerintem nagyon sok függ az aktuális körülményektől. Mindenképpen valamilyen hiánypótló termékkel kell előállni, de persze ehhez jó helyen kell lenni jó időben. A Pesti Estet azért hozta létre pár fiatal, mert nem tudtak honnan tájékozódni az aktuális programokról, az SXC azért jött létre, mert nem lehetett szerezni sehonnan olcsó vagy ingyenes stock fotókat, a microstock modell pedig - ha jól emlékszem - azért alakult ki, mert az először hasonlóan ingyenes Istocknál valamiből fizetni kellett a szerverköltségeket. :)

GO!P: Az SXP indulási körülményei jók voltak, mert volt egy stabil igény a vizuális megjelenítési iparból, mely piacot teremtett, s egy jó technológia  Technológia alatt nem csupán banálisan a digitális képalkotás kiugró fejlődésére utalok, hanem arra is, hogy voltak hozzá emberek, akik viszonylag jó színvonalon tudtak kezdetektől fogva tartalmat is szolgáltatni Létrejöhet hasonló konstelláció egy másik szegmensben, mint pl. a mozgókép területén? Itt mintha nem volnának meg a technológia emberi összetevői: nehéz elsajátítani, nehezebb kialakítani a fotóknál már jól kialakult toposzokat, s míg fotóknál akár csak az amphoto is kínál a lelkes hobbi fotósnak 5 tucat könyvet, melyekkel képezheti magát, videónál ez nem látszik ilyen határozottan...

Hamza Péter: A stock videózással szerintem az az alapvető gond, hogy korlátozottak a felhasználási lehetőségek. Ez persze biztosan változik majd a jövőben, mert egyre több videótartalom van a weben, de soha nem lesz rájuk akkora igény, mint fotókra és grafikákra.

GO!P:  Hány ember kell egy ilyen vállalkozáshoz? Nem adminisztratív értelemben, hanem sokkal inkább, hogy mekkora motor hajtja: egy ember, aki hisz benne? vagy ha a konstelláció olyan (annyira időszerű), akkor "0 emberrel" is befuthat? (értsd: ad abszurdum a jó idea kinövi magát anélkül is, hogy valaki teljesen odateszi magát)

Hamza Péter: Egy ember bőven elég, de abban azért nem hiszek, hogy semmit sem kell csinálni. A web gyorsan változik, hamar őskövületté válsz, ha nem újítasz.

GO!P: Az SXC a legnagyobb ingyenes kép-tartalom szolgáltató. Van különbség a két projekthez fűződő (érzelmi) kapcsolatod között?

Hamza Péter: A legtöbb startup azért hoz létre valamit, hogy utána eladja. Nekem sosem ez volt a célom, és nehéz és furcsa érzés megválni attól, amit létrehoztam. De talán már ideje volt váltani.

GO!P:  A microstock egy crowd-sourced (tömegek által hajtott) vállalkozás: sokan kellenek a mellvédre. Egy crowd-sourced projekt mennyiben más, mint egy öntunningolt projekt? Joint venture ez, melyben mindenki ugyanúgy rizikót vállal és elsősorban magáért felel, vagy külön a projekt gazdáját terheli még a közösségért érzett felelősség is?

Hamza Péter: Szerintem a projekt gazdája is felelős, és azok is, akik részt vesznek benne. Mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy mibe és kibe fekteti a bizalmát és az idejét, mert a sikert nem garantált. Gyakran indulnak új microstock szolgáltatások és sok közülük elég hamar megbukik. Azt hiszem olyan is volt, hogy megléptek a fotósok pénzével. Érdemes jól megnézni, hova tölti fel a képeit az ember.

GO!P:  Egy ilyen disztributált piacon/iparban a versenytársak mennyire ismerik egymást?  Az iparagon belül is érvényes a közösségi megközelítés?

Hamza Péter: Ha az ügynökségekre gondolsz, mindenki szemmel tartja a másikat, a beszállítók pedig saját közösségeket formálnak, lásd Microstockgroup.com. Lee Torrens Microstock Diaries (microstockdiaries.com) c. blogját is sokan olvassák.

GO!P: Voltak emlékezetes húzások, melyeket versenytársak csináltak, s emlékezetesek maradtak? (új szolgáltatások, vagy egy új piaci szegmens becserkészése)

Hamza Péter: Mindig vannak új ötletek, pl. előfizetések, stock videó, jogi garancia vagy akár új navigációs megoldások, és általában mindenki másolja a másikat. Az a vicces, amikor kitalálsz valamit, nem jön be, de mások is lemásolják. :)

GO!P:  Egy technikai kérdés: jelenleg a microstock piacon mi a nagyobb kihívás: a tartalom minőségének biztosítása, vagy az ipar igényeihez jobban igazodó értelmes keresők (releváns találatok) biztosítása? Egyik sem?

Hamza Péter: Mindkettőre vannak az évek során kitapasztalt és bevált módszereink. Talán az egyedüli komolyabb nehézség a kétértelmű keresőszavak kezelése, ilyet érthető okokból elég kevés ügynökségnél használnak. Elegáns, de macerás. Szerencsére megoldható máshogy.

GO!P: Sokszor az ipar attól profitábilis, hogy a technológiák transzportálhatóak iparágak között A microstocknak nincsen mégis szüksége speciális eszközökre? Mint pl. szemantikus keresés... (mely a kulcsszófelhőből témákat következtet s így mind a kulcsszavazásban mind a keresésben lévő hibával/zajjal szemben toleránsabb)

Hamza Péter: Mindig az a kérdés, hogy egy adott megoldás mekkora költségekkel jár, mennyi probléma van vele és mennyi hasznot hoz. Azok a megoldások jók, amelyek viszonylag alacsony ráfordítással jelentős javulást eredményeznek.

GO!P:  Az ügyfelek és kontributorok a szó szerint a világ minden sarkából csatlakoztak az SXP-hez: ez nem sarki fűszeres kaliberű üzlet: nem lehet mindenkinél rákérdezni, hogy jó volt-e tegnap este a pecorino a carbonárában.  Van-e jelentősége, hogy globálisan szolgáltat az ember, vagy ez nem egy faktor?

Hamza Péter: A világ különböző részein nagyon különböző stílusban kommunikálnak az emberek és lehetetlen mindenkinek a kedvében járni, de véleményem szerint törekedni kell a közvetlen, barátságos hangnemre és az őszinteségre, mert ezeket mindenhol értékelik. Ha hülyének próbálod nézni őket, azt már kevésbé. Attól én is a plafonra mászok.

GO!P: Olyan vállalkozást jobb-e csinálni, amelyik a világ első ötjében van, vagy az ügyfelek átlagos elégedettsége a fontos tényező?

Hamza Péter: Számomra az a fontos, hogy tisztességes legyen az üzlet. Lehet, hogy így nehezebb a dolgunk, de legalább elmondhatjuk magunkról, hogy mi nem rakjuk el a bevétel mondjuk 70%-át kvázi egy online felület biztosításáért cserébe.

GO!P: Az SXP egy sikersztori: felneveltetek a lánykát, s kiházasítottátok egy jó pillanatban. Sokak viszont nem kevés energiát fektettek abba, hogy microstock ügynökségeket gründoljanak és kiestek a játékból, még a legnagyobb ügynökségek által támogatottak között is akad ilyen. Végleg bezárult  a microstock szegmens az újak előtt? Lehet potenciálja új ötleteknek ezen a területen? A jelen struktúrában tényleg négy nagyragadozó le tudja fedni a planétát, s nincs hely többnek?

Hamza Péter: Amikor a StockXpert indult, úgy gondoltam, hogy mi leszünk az utolsók, akik még beférnek erre a piacra, és akkor is csak azért, mert ott volt az SXC. Azóta megváltozott a véleményem, úgy gondolom vannak még kiaknázatlan lehetőségek. Nemsokára megkíséreljük a lehetetlent: pár héten belül új microstock oldalt indítunk!

GO!P: Akarjunk erről többet tudni most, vagy hatásszünet kell a művelet előtt? :)

Hamza Péter: Majd ha kikerül a végleges helyére, meg lesz végre neve, inkább akkor :)

GO!P: OK, nyitva tartjuk szemünket. Visszatérve a mennyiségekhez: és hány új kontributort bír el a hajó? A nagyobb ügynökségeknél tízezrek szolgáltatnak képeket és lassan 10 milliós képállomány lesz...

Hamza Péter: Nyilvánvalóan túlkínálat van a piacon, és úgy gondolom, hogy hosszabb távon csak azok lesznek képesek számottevő jövedelemre szert tenni, akik nagyon keményen és/vagy profi csapattal dolgoznak, az amatőrök pedig valószínűleg lemorzsolódnak. Már most is különböző "miniügynökségek" vezetik a letöltési listákat.

GO!P: "Szövetkezeti tagság" tehát a fenntartható modell fotósoknak?

Hamza Péter: Nem tudom mi a jó modell, de valahogy muszáj hatékonyan megoldani az adminisztrációt, fotózást, retusálást, kulcsszavazást stb. Ez négy külön szakma, ha valaki a legjobbak között akar lenni, egyedül nem megy.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://microstockphoto.blog.hu/api/trackback/id/tr401754022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása