Az Istockphoto tegnap jelentette be, hogy átvette az irányítást az egyik legnagyobb ingyenes stock photo szájt felett, s így az eredetileg magyar közösségi szájtként indult sxc.hu teljes portfolióját integrálta saját kínálatába. A Stock.XCHG-en 350.000 kategorizált kép érhető el, teljesen ingyenesen. Mit "fizet" mégis az, aki ezt a szolgáltatást választja a pénzért elérhető szolgáltatással szemben? A nyilvánvaló kisebb teríték mellett (a nagy microstock ügynökségeknél 10x ennyi kép érhető el), itt idővel fizetünk: specifikus igényekre első nekifutásra helyes választ a következetes kategorizálás és mind alapos, mind pedig megbízható kulcsszavak adatbázisa adja. Ez nem jár az ingyenes szekcióban elérhető képekhez. Továbbá a magas minőségű felhasználáshoz erős minőség kontrollt is szükséges: az inyenes modell ezt is áthárítja az ügyfélre, tehát ismét csak idővel fizetünk. Mindezekkel együtt, némely kisebb eszközigényű, a fotósoknak önnyebben megközelíthető témában itt is érdemes képekre vadászni.
Aki most találkozik először a Stock.XCHNG portáljával, annak is feltűnhet, hogy a megjeneése és struktúrája a StockXpertet idézi: a Getty a StockXpertet is birtokló Jupiterimages felvásárlásával jutott a Stock.XCHNGE-hez, ezért a hasonlóság. Így tehát mindenben, amiben eddig a StockXpertet szolgálta a Stock.XCHNG, mostantól az IStockphoto hű társa lesz. Szegény StockXpertnek sanyarú jövőkép rajzolódik.
Nem az egyetlen
A nagyobb ügynökségek mind "beszereztek" ingyenes lerakatokat. valójában a StockXpertnél ez fordítva történt, hiszen éppen a Stock.XCHNG közösségi portál volt a, melyből később az ügynökség kinőtt. Ez az embrionális kapcsolat szűnt meg most azzal, hogy a Stock.XCHNG átkerült Istockhoz. A Fotolia is nem rég óta versenyez az ingyenes rozaltz free licenszelés pályályán, mindössze májusbn indult útjára együttműködésük a PhotoXpress-szel. A PhotoXpress adatbázisa jelenleg több, mint 400.000 képet tartalmaz, melynek egy része fotolia független forrású, másik részét pedig a fotolia natív ingyenes szekciójából meríti. A megkötés szerint a naponta letölthető képek mennyiségében limitált: itt naponta 10 képet lehet licenszelni a szájtról. A Dreamstime free section egy egyelőre kisebb adatbázis, kizárólag a Dreamstime-on jelenlevő kontribútorok adomány-képeiből építkezik. Az 123rf ügynökség szintén üzemeltet egy ingyen licenszelhető adatbázist, melyben a kontribútoroknak lehetőségük van meghatározni azt is, hogy milyen időtartományban legyen az adott kép ingyenesen hozzáférhető.
Miért jó ingyen teríteni a képeket?
A vásárlóknak természetesen vonzó egy széles ingyenes adatbázis. 350.000 kép kifejezetten úgy hangzik, hogy ez egy nagyvonalú ajánlat. Ezen felül azonban az anyaoldal számára egy marketingeszköz az ingyenes testvéroldal, forgalmat generál a normál (fizetős) szolgáltatások felé azzal, ha jó alternatívákat kínál fel s alkalmasint az elérhető magasabb minőségi szintet is meg tudja villantani. Ez a masszív hirdetési felület sokat ér, a tapasztalatok szerint többet, mint amennyi potenciális eladás irányítódik át az ingyenes szektorba.
A kontribútorok számára van azonban ennél kézzelfoghatóbb előnye is. Az ingyenes szekcióban is publikáló kontribútor közvetlenül a saját portfoliójához tud irnyítani forgalmat, mely forgalom könnyen eladássá konvertálódhat. A marketing, mely működik nagyban -- az ügynökség szintjén --, működik kicsiben is: a kontribútorok szintjén. A dreamstime közöl portfolió látogatottsági adatokat, ezen ellenórizhető is egy olyan projekt sikere, melyben egy korlátozott számú képet elérhetővé tesz a kontribútor a szabad szekcióban.
Miért jobb mint a más közösségi oldalakon lévő képek?
Az ingyenes képekhez az ügynökségek biztosítják a Royalty Free licenszt, mely szélesebb felhasználási lehetőséget kínál, mint a közösségi oldalakon elterjedt Creative Commons licensz
Hogyan is történt az integrálás a meglévó (fizetős) adatbázissal?
A StockXpert egykori stratégiájához hsonlóan jelenleg is kínál a Stock.XCHNG képeket az anyaoldal adatbázisából Ezeknek a képeknek technikai fölénye hivatott átcsábítani a vásárlókat a fizetős szekcióba. Ezen kívül tradicionális bannerek segítik a nézőt odakalandozni az anyaszájtra.
Utolsó kommentek