A microstock egy régi-régi üzlet átültetése interentes környezetbe. A tradicionális stock-ügynökségek elégítették ki a dizájnerek, reklámcégek képigényeinek egy jelentős részét, szelektált fotó-munkásokkal súlyos összegeket elemelve a kliensektől. A microstock ezt a modellt átírta: megjelent a crowd-sourcing, amivel két áttörést valósított meg:
- a kontribútorok körét kiszélesítette, s nem csupán az ügynökség által alkalmazott/kiválasztott fotósok/művészek képeinek terjesztését vállalták, hanem bármilyen jelentkezőt kvalitásai alapján elbíráltak, s bedobták a vízbe: lubickoljon, vagy süllyedjen el a képek özönében.
- az önként vállalkozók hada letörte a licenszek árait és a vevők sem privilegizált, vaskos pénztárcájú cégek lettek, hanem akár nonprofit szervezetek, oktatási intézmények is hozzájuthatnak ma kiemelkedő minőségű, ráadásul elég széles körben felhasználható, igen biztonságos jogi hátterű képekhez.
A modell legfontosabb ereje ez: sok kontribútor sok vevőnek szolgáltat: megfizethető áron a vevőnek, az eladások volumenéből adódóan használható jogdíjat hozva az eladónak.
Szándékom szerint igyekszem eligazítást nyújtani a számtalan ügynökség között mind a képek eladóinak, mind a felvevőknek. Mivel ez az üzlet folyamatosan változik, s havi rendszerességgel megrázkódik egy-egy újabb hírtől, az általános ismertetők mellett a híreket is taglalni fogom. Igény szerint pedig egyes témákat tágabban is örömmel megrágok.
Utolsó kommentek